Paraziták története

Az új osztályharcban a szülinapi torta is véres lesz | hu

Nem követem Szerzőim paraziták története Az Élősködőket azonban nemcsak a kritikusok imádják, hanem a közönség is, talán azért, mert árnyaltan és kíméletlenül mutatja be, milyen indulatok feszítik ma a fejlett világ társadalmait. Valamit nagyon paraziták története az a film, amely egyszerre nyeri meg a világ legjelentősebb filmfesztiváljának fődíját, ugyanakkor nézőszámok paraziták története is nemzetközi sikert arat.

paraziták története

Az elit filmművészetnek járó szakmai elismerés és a közönség óriási érdeklődése nagyon ritkán jár együtt, az Élősködők esetében viszont pontosan ezt látjuk. Bong Joon-ho rendezése elhozta az Arany Pálmát Cannes-ból, paraziták története Dél-Koreában a lakosság 20 százaléka megnézte moziban.

Paraziták a szervezetünkben: mikor gyanakodjunk?

Összehasonlításképpen: ez olyan, mintha a Kincsemre, az utóbbi évek legnagyobb magyar közönségsikerére nem félmillióan, hanem kétmillióan váltottak volna jegyet. Ha ehhez hozzávesszük, paraziták története az Élősködők máris az év legnézettebb nem angol nyelvű filmje Amerikában, akkor csak arra gondolhatunk, hogy Bong filmje valamit rendkívül pontosan visszaad abból, milyen globális problémák foglalkoztatják az embereket ben. Más kérdés, hogy a rendező nem először arat egyöntetű kritikai és közönségsikert.

A nemzetközi kiugrását hozó szörnyfilm, A gazdatest a mai napig az egyik legnézettebb koreai film. Úgy tűnik, Bongnak sikerült az, ami a kortárs filmben csak keveseknek, például Denis Villeneuve-nek vagy Christopher Nolannek: úgy készít közönségvonzó műfaji filmeket, hogy megőrzi és folyamatosan finomítja saját szerzői stílusát.

paraziták története

Az Élősködők az eddigi legelegánsabb filmje, paraziták története az ilyenkor kötelezően felemlegetendő Stanley Kubrickot idézi. A díszletek elrendezése, a bonyolult terek között sikló kamera, a poénra kihegyezett, olykor hátrahőköltető kompozíciók, vagy éppen a kihagyásokkal és félrevezető pillanatokkal operáló elbeszélés mind-mind olyan rendezőre vallanak, aki tökéletesen uralja a formát. Akinek a korábbi filmjei alapján nem lett volna világos, most annak is egyértelmű lehet: Bong Joon-ho mesteri rendező.

paraziták története

Az Élősködők története viszont első pillantásra nagyon is egyszerű. Két családról szól, az egyik szegény, a másik gazdag, és a szegény család tagjai különféle trükkökkel szép sorban mindannyian elszegődnek dolgozni gazdagékhoz. Az összes figura gyarló ember: irigyek vagy megalkuvók, nagyravágyók vagy szolgalelkűek, önzők vagy közönyösek.

Fotó: Mozinet Bong minden filmjében fontos a karakterek társadalmi meghatározottsága. Ezt ismerjük a magyar filmből is, de például a hollywoodi műfaji paraziták története egyáltalán nem magától értetődő, hogy tudjuk, mit dolgoznak például egy romantikus vígjáték hősei.

Élősködők – kritika

Az Élősködőkben viszont a figurák viselkedésére alapvető hatást gyakorol, hogy milyen környezetből jöttek, milyen frusztrációkat hordoznak magukban, és hogyan tudnak előrejutni.

Első nagy sikerében — az Élősködők mellett a legjobb munkájában —, A halál jelében Bong Dél-Korea első sorozatgyilkosságának krónikáját mesélte el, illúziótlan kommentárt fűzve paraziták története, mire számíthatnak a szegényebb néprétegek az igazságszolgáltatás mechanizmusában. Társadalomkritikus szemléletét a rendező az utóbbi években forgatott, angol nyelvű filmjeibe is át tudta menteni, sőt az Élősködők legnyilvánvalóbb előzménye az életműben pont a Snowpiercer, amely ugyancsak allegorikus térben, egy vonatban élezte ki szegények és gazdagok gyilkos háborúját, amit e filmek kontextusában egészen nyugodtan nevezhetünk osztályharcnak.

Gazdag ember, szegény ember. Hirdetés Az idei év során három paraziták története hol széles, hol relatíve széles nézőközönségi réteget megmozgató - mozifilm is készült, amely napjaink gazdasági helyzetét az osztálykülönbségek tükrében vizsgálta. Alapvetően mindhárom film más-más műfaji regisztert, illetve stílust képvisel: Peele a horrort, Phillips rideg, nagyvárosi drámát és jellemtanulmányt választotta témája közegének, Bong pedig jó szokásához híven egy sajátos műfaji kevercsben fejtette ki véleményét. Mind a három film a maga módján sikerrel kommunikálta azon gondolatokat, amelyeket alkotójuk fontosnak vélt kimondani, hogy az osztályok közötti elidegeníthetetlen különbözőségek olyan érzelmek, érzések gyújtópontjául tud szolgálni, amely előbb-utóbb óhatatlanul is erőszakhoz vezethet. És bár vitathatatlan erényekkel bír mind a három film még akkor is, ha jómagam a Jokert egy egyhangú és bizonyos értelemben felszínes mozinak tartomBong filmje az, amely leginkább képes a néző alól kirántani azt a bizonyos szőnyeget.

Az Élősködők történetének legfontosabb helyszíne, a Park család háza is olyan elvont térré változó közeg, amelyben modellszerűen megjelenhet gazdagok és szegények feszültségének minden árnyalata. Mintha egy be helyezett Buñuel-filmet látnánk: hasonlóan például Az öldöklő angyalhoz, a ház itt is valósággal foglyul ejti a beköltözőket. Fotó: Mozinet De nem kell Buñuelig visszamennünk, hogy az Élősködőkre emlékeztető filmeket találjunk.

paraziták története

Éppen az a lényeg, hogy Bong egy aktuális trendhez csatlakozik. Az idei év hangos mozisikerei közül több is arról tudósított, hogy a társadalmi rétegek megint egymásnak estek, a háború pedig kiszámíthatatlanabb és kegyetlenebb, mint ahogy a jóléti társadalmakba belekényelmesedve számíthattunk volna rá.

Élősködők - Kritika

A Jordan Peele paraziták története Mi-re vagy Todd Phillips Jokerére azért rezonált érzékenyen a közönség, mert az eltérő műfaji keretek dacára ezek a történetek azokról paraziták története forrongó társadalmi indulatokról szólnak, amelyek az Egyesült Államoktól Brazíliáig, Nagy-Britanniától Magyarországig ma meghatározzák a világpolitikát.

Az Élősködők ebben paraziták története kérdésben árnyaltan fogalmaz, a cannes-i zsűri bizonyára ezt értékelte olyan nagyra. Az elfogulatlan társadalmi analízis azonban nyilvánvalóan kevés a közönségsikerhez, sőt általában az efféle filmek inkább taszítani szokták a nagyközönséget.

Bong viszont a műfaji elemek virtuóz keverésével és merész hangnemváltásokkal éri el, hogy az Élősködők egy percre sem válik tézisszerűvé. A zsánermotívumok keverése persze a koreai film hagyománya, és Bong is számtalanszor bizonyította, hogy gyökeresen különböző műfajokat is úgy tud egyszerre működésbe hozni, hogy ne kioltsák, hanem erősítsék egymást — az Anyában például a film paraziták története házasította az anyamelodrámával, az Okjában a médiaszatírát a mesefilmmel.

Te tudsz róla, hogy benned van-e parazita??

Ezúttal a szatíra, a fekete komédia és a thriller hatáselemei között ugrál, egyszerre váratlan és logikus átmeneteket teremtve. A váltásokat a rá jellemző, meglepetésszerű, alkalmanként sokkoló erőszak-ábrázolással készíti elő, a brutalitás ugyanakkor soha nem öncélú, mert a karakterek lelkiállapotából, pszichológiai karakteréből következik. Fotó: Mozinet Ám ha van hiányossága az Élősködőknek, az pont a karakterábrázolásban keresendő.

paraziták története

Míg a szolgának álló Kim család tagjai külön-külön is emlékezetes alakok, addig Parkék többnyire megmaradnak karikatúrának, és sokkal inkább működnek együtt, elnyomó hatalmi gépezetként, mintsem egyéniségekként.

Fontos információk